8 profesji, które można wykonywać online cz. 1

W tej części chciałabym przedstawić kilka profesji, które można wykonywać w 100% zdalnie. Jeśli masz kwalifikacje i doświadczenie w którejś z tych dziedzin i chcesz znaleźć pracę zdalną, sprawdź jeden z moich poprzednich artykułów Gdzie znaleźć pracę zdalną? Lista 27 zagranicznych stron.

1. PROGRAMISTA

To chyba jedna z najbardziej cenionych dzisiaj profesji, o którą biją i bić się będą pracodawcy, a osoby ją wykonujące mogą spokojnie dyktować swoje warunki. W czasach, kiedy technologia obecna jest w każdej dziedzinie naszego życia, a co chwilę powstają nowe startupy, koderzy są na cenę złota. W branży interaktywnej panuje stereotyp „wyalienowanego nerda”, który siedzi w swoim kąciku i coś tam kodzi (bez obrazy dla programistów!). Coś w tym poniekąd jest, gdyż pracując w kilku stacjonarnych agencjach, miałam okazję zaobserwować to socjologiczne zjawisko, w którym „pokój programistów” zawsze był nieco odseparowany od reszty firmy, a ludzie w nim koczujący (czyt. pracujący) posługiwali się często slangiem niezrozumiałym dla pozostałej części organizacji ;) (Mam nadzieję, że czytelnicy mnie nie znienawidzą ale tak było! ;)).

Tak naprawdę jednak piszę to z przymrużeniem oka i całym szacunkiem dla programistów. Są i będą bardzo potrzebni, a to co wyżej napisałam ma służyć tylko i wyłącznie podkreśleniu tego, że programiści zdecydowanie mają przywilej (żeby nie powiedzieć ‚predyspozycje’? :)) do pracy zdalnej. Ten cały pół żart o wyalienowaniu wynika z tego, że programista do codziennej pracy potrzebuje skupienia. Jak u (prawie) każdego (nawet introwertycznego) homo sapiens, od czasu do czasu potrzebna jest ludzka interakcja, jednak praca kodera wymaga dużej koncentracji. Oczywiście wielu programistów pracuje w firmach stacjonarnych, gdzie wymagana jest codzienna współpraca z innymi członkami zespołu – np. projektantami aplikacji, grafikami, project managerami. Świetnie jest się spotkać w biurze i przeprowadzić burzę mózgów, przedyskutować co da się zrobić (zwłaszcza gdy się naobiecywało klientowi ;)), a co wciąż pozostaje w sferze marzeń technologicznych.  Jednak dla wielu firm programista może (lub mógłby) wykonywać swoją pracę zdalnie. W końcu od czego jest technologia i telekonferencje, podczas których można przekazać potrzebne informacje. Część programistów wybiera freelance zamiast stałego zatrudnienia w różnych firmach, dzięki czemu mogą wybierać projekty, nad którymi chcą pracować (wraz z własnymi godzinami pracy).

Ciekawy kanał na Youtube prowadzony przez programistę pracującego zdalnie i opowiadającego o tym: Simple Programmer (a z kolei ten kanał na Youtube to kolejny przykład jak przekuć wiedzę na pieniądze).

2. GRAFIK / DESIGNER

Kolejna profesja, która zawsze będzie potrzebna i ma wiele możliwości. Pracowałam z wieloma grafikami w agencjach interaktywnych i fakt, czasem im współczuję, gdyż wielokrotnie ich wspaniałe wizje zamieniane były „pod klienta” w coś o 180 stopni odmiennego od ich wizji. Wielokrotnie widziałam optymizm na ich twarzach kiedy tworzyli pierwszą wersję projektu, gdzie mogli wykazać się kreatywnością, znajomością nowych trendów i innowacyjnością, po to by przy dziesiątej wersji poprawek  mieć to wszystko w d… ;) Nie zawsze tak jest, ale często więksi klienci, zwłaszcza korporacje mają swoje wymagania i wizje niczym ze średniowiecza, które naprawdę ciężko przebić. Stąd w środowisku designerów powstają żarty i slogany tego typu:

Czasami jednak trafi się współpraca z firmą, która daje grafikowi pole do popisu. Wielu designerów, których znam pracuje na freelance właśnie z tego powodu. Chcą zarabiać, ale chcą się też rozwijać, stąd chęć różnorodnych zleceń. No i faktycznie jako freelancer możesz wykonywać swoją pracę skądkolwiek chcesz. Grunt to dobry brief wypełniony przez klienta, przekazanie istotnych informacji i otwartość. Graficy wykorzystują swoje kompetencje też rozwijając własne biznesy, w którym realizują tylko i wyłącznie swoje wizje, jak np. ta graficzka:

3. MARKETINGOWIEC

To z kolei moja działka. Tak, to ja jestem często tym (mam nadzieję nie za bardzo) irytującym Marketing Managerem, który „briefuje” grafików i programistów i potem dręczy ich poprawkami ;) A tak na serio, w erze digital, kiedy komunikujemy się przez Internet i marki dostrzegły potencjał nie tylko w byciu online, ale i w komunikacji w social media, uruchomiło to całą lawinę zupełnie nowego potencjału na rynku pracy. Branża online marketingu jest jeszcze stosunkowo młoda i wciąż bardzo dynamicznie się rozwija, dlatego osób z dobrym i wartościowym doświadczeniem wcale nie jest aż tak dużo. Bardzo często dużym plusem jest  doświadczenie online marketingowe w specyficznych branżach np. technologicznej. Szukać pracy w marketingu online można zarówno w firmach o różnym profilu (praktycznie w każdej firmie potrzebna jest teraz osoba, która ogarnie Internety!), jak i w agencjach interaktywnych/contentowych/reklamowych/social media. O tej działce napiszę osobnego posta, jako że siedząc w tej branży bardzo głęboko widzę cały wysyp potrzeb i niuansów, którymi chętnie się podzielę.

4. UX

    • UX, czyli User Experience Designer. Czyli osoba, która projektuje ścieżkę klienta strony www czy aplikacji mobilnej w oparciu o zachowania użytkowników. Coraz popularniejsza profesja w agencjach interaktywnych. Dla tych, którzy mają wiedzę i doświadczenie w tym zakresie świetna okazja by przerzucić się z ciepłego etatu na freelance, gdyż ten rodzaj pracy może być w pełni wykonywany zdalnie. Osobiście, uważam, że to jeden z zawodów przyszłości, który na pewno będzie się mocno rozwijał. Niektórzy mogą pomyśleć – ale po co mi UX, mogę dać stronę do zaprojektowania grafikowi. No nie do końca. Jeśli klient chce mieć profesjonalny serwis, aplikację, program etc., ważne, aby ona nie tylko BYŁA JAKAŚ, ale była dobra – przyciągała użytkowników i zachęcała ich do wracania! Powinna więc być przyjazna w nawigacji, intuicyjna w obsłudze. Pierwszym krokiem do osiągnięcia tego celu jest właśnie praca UX. Dopiero na podstawie jego projektu realizowany jest projekt graficzny, a na końcu kodowanie (a w trakcie oczywiście powstają teksty itp.) . A UX to szerokie pojęcie, w skład którego wchodzi tak naprawdę wiele opcji zawodowych, jak pokazuje grafika poniżej:
    • 5. TWÓRCA TREŚCI / AUTOR / (Content Writer, Editor)

      Osoby, które dysponują kilkoma językami (najlepiej w stopniu native, ale niekoniecznie) i lubią pisać mogą mieć tu duże pole do popisu. Agencje content marketingowe współpracują z wieloma osobami, które na zlecenie piszą teksty. Dużo tekstów. Dobrze mieć tutaj przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu SEO i pozycjonowania no i oczywiście smykałkę do pisania. Świetnie jeśli specjalizujesz się w jakimś konkretnym zagadnieniu i posiadasz wiedzę z jakiejś niszy, bo większa szansa, że właśnie w jej zakresie znajdziesz klientów, dla których możesz tworzyć teksty.

      Jako twórca treści masz tutaj duże pole do manewru, bo mimo często ścisłych założeń projektu lub kampanii – tworzysz coś od zera, często też pracujesz nad początkową fazą kreatywną i fazą researchu, który daje Ci podstawę do zbudowania materiału. Musisz jednak liczyć się z jedną ważna rzeczą – rzadko materiał wyprodukowany przez Ciebie będzie podpisany Twoim nazwiskiem! To często duży minus dla osób zajmujących się pisaniem na zlecenie, ale to część tego rodzaju pracy. Firmy podzlecające teksty freelancerom robią to w celu budowania własnej marki, będą więc markowały je swoim logo, a nawet nazwiskami pracowników jako autorów! Tak to niestety działa. Chcąc pracować w tym zawodzie musisz się z tym liczyć. Nie znaczy to, że nie możesz pracować na swoją markę.

      Warto dodatkowo publikować własne teksty (np. na swoim blogu), ale zazwyczaj będzie to Twoja inwestycja w siebie, niekoniecznie płatne zlecenie dla klienta. Ale jedno zaowocuje drugim!

      Pracując zdalnie dla polskich klientów będziesz pisał w języku polskim i/lub angielskim jeśli firma chce wyjść na rynki zewnętrzne. To, że nie jesteś nativem języka angielskiego (ale jesteś na poz. zaawansowanym i w górę), nie znaczy, że nie możesz pisać tekstów w tych języku. Koniecznym etapem jest jednak sprawdzenie tekstu przed publikacją przez native speakera. Jeśli cechujesz się świetną znajomością swojego rodzimego języka, być może możesz pisać i/lub edytować teksty dla firm zagranicznych w tym języku. Często firmy zagraniczne wchodząc na rynek polski potrzebują treści w lokalnym języku.

      6. TŁUMACZ

      Tłumacz do też poniekąd twórca treści, ale do jego zadania należy przetłumaczenie stworzonego już przez Content Writer tekstu na inny język. Jest to może nieco mniej kreatywne zadanie, ale też trudne, zwłaszcza gdy wchodzi w grę tłumaczenie na język innej kultury. W firmie, w której pracuję tworzymy strategie marketingowe na globalne rynki dla dużych firm IT. Oznacza to, że często stworzone dla nich materiały muszą być przetłumaczone z czasem na lokalne języki konkretnych rynków. To właśnie moment, w których angażujemy tłumaczy. Warto jednak pamiętać, że nie wystarczy tylko być natywnym użytkownikiem danego języka, aby pracować jako tłumacz. To profesja, która wymaga odpowiedniego przygotowania i umiejętności.

7. PROJECT MANAGER

Czy można być Project Managerem pracującym zdalnie? Można. Zwłaszcza w firmie, która zatrudnia w 100% zdalnie i cała produkcja odbywa się online. Wyobrażam sobie, że ciężko byłoby pełnić tą rolę w firmie, w której większość zespołu pracuje nad jakimś rozwiązaniem stacjonarnie w biurze, a Project Manager zdalnie. W sytuacji jednak gdy cała firma pracuje online, ktoś musi podwójnie sprawować pieczę nad komunikacją, przebiegiem procesu, wykonywaniem zadań i koordynacją. I to właśnie rola dla Project Managera! Jeśli więc masz doświadczenie w koordynowaniu projektów (stacjonarnie lub online), a tym bardziej w zarządzaniu zdalnymi zespołami, chcesz zacząć przygodę z pracą online… Nie widzę przeszkód! Na pewno podczas rozmowy kwalifikacyjnej będziesz musiał wykazać się metodami zarządzania takimi projektami online, narzędziami i procesami, które pomagają Ci pełnić taką rolę.

8. ACCOUNT MANAGER

To kolejny po Project Managerze zawód, który dla wielu osób wydaje się wątpliwy w kontekście możliwości wykonywania go zdalnie. A wcale nie! Account Manager reprezentuje firmę przed klientem. Do codziennej komunikacji z klientem używa zazwyczaj telefonu + maila. A to, że czasami trzeba pojechać do klienta? To nic nie zmienia, wciąż możesz do niego pojechać lub polecieć. Rzadko zdarza się by klienci firmy byli w jednym miejscu więc wyjazdy są wymagane, niezależnie od tego czy pracujesz w pozostałe dni z domu czy z biura.

 

To dopiero pierwszy wpis z cyklu z profesjach, które można wykonywać zdalnie. Jakie inne dodalibyście do listy?

 

___

zdj. CC: unsplash.com @oliverthomasklein

Reklamy

2 thoughts on “8 profesji, które można wykonywać online cz. 1

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s