Profil na LinkedIn dla Freelancerów – cz. I. Jak zacząć?

W jednym z poprzednich wpisów wspominałam o roli (wciąż moim zdaniem niedocenianego w Polsce) portalu LinkedIn w poszukiwaniu pracy zdalnej, klientów, czy zleceń. Wtedy dostałam sporo pytań i próśb o rozwinięcie tego zagadnienia. Chciałabym więc podzielić się moimi wskazówkami, w jaki sposób zoptymalizować swój profil na LinkedIn, dzięki czemu łatwiej Wam będzie znajdować partnerów, klientów, zleceniodawców. W kolejnych wpisach będę niego głębiej opisywać to, w jaki sposób prowadzić aktywności na LinkedIn, aby ten profil jeszcze bardziej wyeksponować.

Kiedy jeszcze pracowałam na etacie, jeden z moich poprzednich pracodawców znalazł mnie właśnie poprzez LinkedIn, wysłał do mnie wiadomość z propozycją pracy, po czym umówiliśmy się na rozmowę w kawiarni, aby uzgodnić szczegóły i tak też wtedy dostałam pracę. W międzyczasie często dostawałam też wiadomości od rekruterów. Z kolei krótko po założeniu mojej działalności w zeszłym roku LinkedIn znowu odegrał w moim życiu ważną rolę, gdyż to właśnie poprzez ten portal znalazłam swojego aktualnego klienta, dla którego pracuję w pełnym wymiarze godzin.

Jak widzicie, jest to skuteczne narzędzie, które naprawde może pomóc Ci dotrzeć do osób, które poszukają kogoś z umiejętnościami i doświadczeniem, które reprezentujesz, nawet jeśli osoba ta jest na drugim końcu świata.

Dlaczego warto być na LinkedIn?

LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy dla profesjonalistów, który na przestrzeni kilkunastu lat stał się liderem w kategorii takich serwisów. Dlaczego? Na LinkedIn zarejestrowanych jest 467 millionów użytkowników,  ze 106 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie. Serwis umożliwia tworzenie swoich profesjonalnych profili przypominających aktywne ‚CV’, gdzie użytkownicy informują o tym gdzie pracują, czym się zajmują, jakie są ich umiejętności; mogą tworzyć treści związane z ich specjalizacjami i dzielić się swoim portfolio. LinkedIn oprócz prezentowania swojej ‚wizytówki’ pozwala na nawiązywanie kontaktów zawodowych z innymi za pomocą zapraszania do sieci kontaktów, a także wysyłania bezpośrednich wiadomości. Na LinkedIn znajdziemy nie tylko indywidualnych użytkowników, ale także profile firm, które mogą np. ogłaszać aktualne rekrutacje na stanowiska. Oprócz tego, tak jak w innych mediach społecznościowych znajdziemy ‚feed’, czyli tablicę, na której możemy dzielić się własnymi aktualizacjami, a także śledzić aktualizacje osób, które followujemy. Możemy tam znaleźć zarówno freelancerów, osoby pracujące na etacie, a także CEO największych firm na świecie i znane osobistości ze świata biznesu.

Mini poradnik jak zbudować profil freelancera na LinkedIn [podstawy]

Podaj pełne imię i nazwisko

Zakładając profil na LinkedIn, musimy pamiętać, że dołączamy do profesjonalnej sieci osób, która skupia się na eksponowaniu i ekplorowaniu obszaru zawodowego. Nie ma tu miejsca na treści tzw. ‚facebookowe’, co ja osobiście sobie bardzo w tym kanale cenię. Praca, treści zawodowe, profesjonalizm. Dlatego właśnie rejestrując się na stronie, jeśli chcemy być traktowani poważnie, powinniśmy użyć pełnego imienia i nazwiska.

Wybierz zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle 

Zdjęcie profilowe to nasza wizytów, dlatego dobrze jest wybrać dobrą jakości fotografię, która pokazuje twarz. Dzięki temu wzbudzamy większe zaufanie i nie pozostajemy anonimowi. Być może masz zdjęcie przedstawiające Cię w kontekście zawodowym,  np. w trakcie prowadzenia szkolenia, jakiegoś występu? Taka fotografia odegra rolę świetnej wizytówki. Dodatkowo można ustawić zdjęcie tła, które również może wpłynąć na atrakcyjność profilu. Wykorzystaj takie, które zwróci uwagę odwiedzających i zainteresuje. Wizualną komunikacją możemy naprawdę przyciągnąć (lub odciągnąć) odwiedzających nasz profil, a także zbudować charakter profilu i już na tym etapie pokazać, kim jesteśmy. Jeśli chcemy być postrzegani jako kreatywni freelancerzy, zdjęcie ‚w garniaku’ może nie być najlepszym wyborem, a zamiast tego możemy wybrać coś co pokazuje naszą kreatywną stronę.

Zbuduj ciekawy nagłówek profilu

Nagłówek to pierwsza rzecz, którą ludzie widzą spoglądając na Twój profil. Pojawi się on zaraz pod imieniem i nazwiskiem. To jak slogan lub krótkie podsumowanie Twojego profilu i tego, czym się zajmujesz. Niektórzy ludzie sugerują wykorzystanie słów kluczowych w nagłówku, gdyż pozwala to wyszukiwarkom (m.in. wyszukiwarce LinkedIn’a) na wyświetleniu profilu wyżej w wynikach wyszukiwania. Można jednak pójść w innym kierunku i stworzyć tzw. ‚tagline’ w celu krótkiego wyjaśnienia kto mógłby być zainteresowany Twoim profilem. Można też poeksperymentować od czasu do czasu odświeżając nagłówek, aby przyjrzeć się, jak zmiany wpływają na ilość wizyt na naszym profilu.

Przykład z wykrzystaniem słów kluczowych: Content Marketer | Freelancer | Blogger |
Przykład z wykorzystaniem tagline:
  I help freelancers how to grow their business with marketing.

Stwórz unikalny URL

Stworzenie unikalnego URL to istotny detal. Posiadając unikalny adres na LinkedIn (w którym pojawia się Twoje imię i nazwisko), mamy pewność, że link, który się dzielimy jest krótszy i posiada unikalną nazwę odnoszącą się do naszego imienia i nazwiska.

Zbuduj silny wstęp

Jeśli masz już dobre zdjęcie profilowe i nagłówek, ludzie zaczną odwiedzać Twój profil. Teraz ważne jest, aby powiedzieć im  o sobie i swoim doświadczeniu nieco więcej. Potrzebujemy więc mocnego wstępu podsumowującego nasz profil, co znowu zadziała jak wizytówka, która przekona (lub nie) odwiedzającego do tego, czy jesteś osobą, której poszukuje.

Niektórzy podsumowują swój profil w kilku zdaniach, inni wykorzystują tę sekcję na dłuższą formę opisu. Jeśli nie masz pomysłu na to, jak podsumować swoją działalność i profil, zainspiruj się innymi ludźmi sukcesu i sprawdź, w jaki sposób oni informują świat o swojej osobie. Poniżej przykłady znanych ludzi. Jak widzicie niektórzy z nich opisują się jednym zdaniem, niektórzy wykorzystują do tego długi opis tekstowy.

 

Dodaj linki do swoich prac

Jeśli tworzysz jakiekolwiek treści, jesteś copywriterem, blogerem, designerem, developerem i posiadasz linki do swoich prac, które mogą poświadczyć o Twoich umiejętnościach, dodaj je do Twojego profilu. Możesz to zrobić poprzez kliknięcie na ikonę ołówka przy Twoim zdjęciu profilowym. Dzięki temu odwiedzający Twój profil będą mogli szybko zapoznać się z Twoimi pracami.

 

Dodaj doświadczenie zawodowe

Jeśli Twój wstęp jest ciekawy, jest duża szansa, że ludzie będą chcieli dowiedzieć się więcej szczegółów o Twoim doświadczeniu. Pamiętaj by dodając do profilu poprzednie role i stanowiska pracy mieć na uwadze swoje obecne cele i drogę, którą chcesz podążać. Jeśli jesteś copywriterem, nie musisz wspominać o doświadczeniu w roli barmana itp. Jeśli poprzednio pracowałeś dla agencji reklamowej jako copywriter, a teraz pracujesz jako copywriter freelancer, koniecznie dodaj to do swojego profilu. Podsumowując – jeśli Twoje doświadczenie dodaje wartość i zwiększa Twoją wiarygodność w kontekście zleceń, jakie chcesz wykonywać, pochwal się tym. Jeśli nie, pomiń to.

TIP: Oprócz wymienienia miejsc i stanowisk, na których pracowałeś, pamiętaj o opisie każdej roli. Najlepiej jeśli wymienisz zakres obowiązków lub projekty, w jakie byłeś zaangażowany. Dlaczego jest to istotne? Sama nazwa stanowiska nie mówi wszystkiego, często jest tak, że w ramach danej roli zajmujemy się wieloma rzeczami i projektami. Właśnie tutaj jest miejsce na ich opisanie. Postaraj się jednak sformułować zwarty opis, najlepiej w formie bulletpointów, dzięki czemu Twój profil mimo większej ilości tekstu wciąż będzie przejrzysty i czytelny.

Wymień swoje umiejętności

Świetną opcją na LinkedIn jest możliwość dodania swoich umiejętności w formie słów kluczowych, np. copywriting, editing, social media marketing, graphic design etc. Nie tylko będą widniały one na naszym profilu jako coś, co sami deklarujemy, ale inni ludzie (z którymi np. wcześniej pracowaliśmy) mogą potwierdzać te umiejętności! Na LinkedIn nazywa się to „Endorsment”. Jeżeli chcemy by inni mieli możliwość potwierdzania tych umiejętności, w ustawieniach sekcji Umiejętności wybierzmy taką opcję. Jak to wygląda w praktyce? Od czasu do czasu u Twoich kontaktów pojawi się automatyczna prośba o potwierdzenie Twoich umiejętności. Dzieje się to czasami również, gdyż ktoś z Twojej sieci odwiedzi Twój profil. Nie musisz więc wysyłać specjalnych próśb, LinkedIn sam automatycznie zarządza mechanizmem poleceń.

Poproś o rekomendację

To już nieco bardziej rozbudowana sekcja poleceń, zarazem też dużo bardziej wartościowa. Jako użytkownicy LinkedIn możemy zarówno wystawiać innym rekomendacje, jak i je dostawać. Zazwyczaj są one indywidualne i wymagają więcej wysiłku niż wspomniane wyżej ‚endorsments’, gdyż rekomendacji powinien towarzyszyć choć krótki opis. Takie rekomendacje zwiększają zaufanie do nas jako pracowników, freelancerów; pełnią rolę tzw. ‚testimonials’, które są zawsze wartościowym potwierdzeniem umiejętności i doświadczenia.

Jak zdobyć takie rekomendacje? Najlepiej zapytać o ich wystawienie osoby, z którymi współpracujemy lub współpracowaliśmy (i z którymi współpraca przebiegała pomyślnie), albo w konwersacji prywatnej, albo poprzez kliknięcie w tej sekcji „Ask to be recommended” i wskazanie naszego kontaktu, relacji z nim. Można dołączyć do tej prośby indywidualną wiadomość. Kiedy wyślesz taką prośbę, Twój kontakt otrzyma powiadomienie z prośbą o napisanie krótkiej rekomendacji na temat Twojej pracy/usług. Jeśli to zrobi, rekomendacja pojawi się na Twoim profilu (czasami trzeba ją ręcznie potwierdzić) i zostaniesz o tym powiadomiony.

Dodaj nagrody, certyfikaty i kursy

Jeżeli w swojej karierze skończyłeś jakieś kursy, otrzymałeś certyfikaty lub nagrody, koniecznie wspomnij o tym w sekcji „Accomplishments” poprzez dodanie tej pozycji do odpowiedniej kategorii. To potwierdzi Twoje umiejętności, które wcześniej deklarowałeś i zwiększy zaufanie.

***

To tyle jeśli chodzi o podstawy budowania profilu freelancera na LinkedIn, ale tak naprawdę to dopiero początek. Jesli faktycznie chcemy być zauważeni, zbudowanie profilu to tylko baza, a aktywne korzystanie z LinkedIn i systematyczne budowanie wizerunku profesjonalisty (tzw. thought leader) w swojej dziedzinie to osobny temat, który rozwinę w kolejnym wpisie z tej kategorii. Dajcie znać, czy jesteście zainteresowani!

Bonus TIP:
Szukanie pracy lub zleceń na LinkedIn

Czy wiesz, że na LinkedIn możesz aktywnie szukać pracy?

  • Praca znajduje Ciebie
    Dla mnie, najlepsze w LinkedIn jest to, że ludzie mogą znaleźć mój profil i bezpośrednio skontaktować się ze mną. LinkedIn jest obecnie jednym z najbardziej wykorzystywanym narzędzi przez Headhunterów i HR–owców to poszukiwania pracowników. Jak tylko zbudujesz swój profil tak, aby pokazywał Twoje umiejętności, doświadczenie, możesz spodziewać się wizyt rekruterów i propozycji współpracy od nich!
  • Ty szukasz pracy
    Drugą opcją jest skorzystanie z wyszukiwania ogłoszeń o pracę i zleceń na LinkedIn w sekcji Jobs. Dużą przewagą LinkedIn w porównaniu z innymi portalami zawodowymi jest to, że ogłoszenia tam zawarte są naprawde wiarygodne. Firmy muszą zapłacić za zamieszczenie takich ogłoszeń i to nie mało. Mamy więc gwarancję, że ogłoszenia jakie się tam pojawiają to porządne oferty. Jak to się ma do freelancerów? Możemy wyszukiwać też stanowisk zdalnych lub ofert dla freelancerów poprzez odpowiednie słowa kluczowe w wyszukiwarce, takie jak remote lub freelance. Możemy też szukać według konkretnej lokalizacji, regionu lub na całym świecie. A co najlepsze, ponieważ mamy kompletny profil, aplikujemy poprzez jedno kliknięcie, zazwyczaj nie musimy wysyłać dodatkowych CV (chyba, że firma wymaga inaczej).

Korzystacie z LinkedIn? Pomógł Wam kiedyś w znalezieniu pracy lub zleceń? Chcielibyście dowiedzieć się jeszcze więcej o tym kanale komunikacji?

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s